Je woont met je baby van vijf maanden oud in een sociale huurwoning. Het woongenot is ver te zoeken want de woning zit vol schimmel. En de woningcorporatie weigert om er iets aan te doen. Het overkwam Whitney. Zij heeft bij Linda.nl haar schrijnende verhaal verteld. Omdat haar situatie niet op zichzelf staat en een breder maatschappelijk probleem blootlegt, wijden wij hier graag een blog aan.
De schimmel, zo laat Whitney weten, is zelfs in haar kleding en in de knuffels van de baby getrokken. Ze heeft van alles geprobeerd om van de schimmel af te komen, zoals het plaatsen van vochtvreters, maar niets hielp. Het meest frustrerende is nog wel dat de woningcorporatie haar volledig in de kou laat staan, ondanks talrijke telefoontjes en een inspectie. Met tips als ‘er gewoon overheen verven’ of ‘verwarming aan en raam open’ komt Whitney geen steek verder. Ondertussen heeft de situatie zijn weerslag op haar gezondheid en op die van haar baby.
Uiteindelijk blijkt uit onderzoek dat de badkamer niet goed is aangelegd, waardoor het water direct de muur kon intrekken en de schimmel zich op die manier in rap tempo door de hele woning kon verspreiden. Bovendien blijkt de woning niet veilig te zijn. En wat doet haar woningcorporatie hieraan? Weinig tot niets.
De beste oplossing voor Whitney zou zijn om de woning te verlaten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet ze heen? Een particuliere huurwoning is voor haar niet te betalen. Voor een andere sociale huurwoning staat ze op een lange wachtlijst. En als je dan geen tijdelijk logeeradres hebt bij familie of vrienden, dan heb je een probleem. Tegelijk kan van een woningcorporatie niet het onmogelijke worden gevraagd. Daarom is het altijd van belang om te kijken naar de concrete omstandigheden van het geval.
Rechten als huurder
Als huurder heb je recht op een goed onderhouden huurwoning. Een gebrek, zoals schimmel in de woning, moet worden verholpen. Als de oorzaak van een gebrek niet ligt in het woongedrag van de huurder, maar in de woning zelf, dan is de woningcorporatie verantwoordelijk en zal zij het probleem moeten oplossen. Als de oorzaak van het gebrek wel ligt in het woongedrag van de huurder, dan zal de huurder zijn woongedrag moeten aanpassen en het probleem zelf moeten oplossen. De verhuurder hoeft daar dan niet voor op te draaien.
Wat kun je doen?
Wat kun je als huurder doen wanneer je buiten jouw toedoen te maken krijgt met een gebrek in de woning, zoals een huis vol schimmel? De eerste stap is zo snel mogelijk contact leggen met de verhuurder zelf, het probleem voorleggen en verzoeken om dat probleem zo snel mogelijk op te lossen. Doe dit schriftelijk of per e-mail, zodat je later altijd kunt aantonen wanneer je dit herstelverzoek hebt gedaan. Wees er wel zeker van dat het probleem niet wordt veroorzaakt door jouw woongedrag, zoals het niet ventileren in de woning. Wordt er vervolgens niets of te weinig gedaan om jouw klacht te verhelpen, dan kun je deze melden via een interne klachtenprocedure. Ben je met de uitkomst daarvan niet tevreden, dan kun je een onafhankelijke klachtencommissie inschakelen. Een woningcorporatie is namelijk verplicht om zich daarbij aan te sluiten.
Daarnaast heb je mogelijkheid om jouw klacht in te dienen bij de gemeente. De huurwoning moet namelijk voldoen aan het Bouwbesluit. Is dat niet het geval, dan moet de verhuurder de woning repareren. Doet de corporatie dat niet, dan laat de gemeente dat doen op kosten van de corporatie.
Tenslotte is het uiteindelijk mogelijk om jouw zaak aan de rechter voor te leggen. Daar heb je wel een advocaat voor nodig. Wij kunnen samen met jou kijken naar de juridische mogelijkheden.
Maar ondertussen zit je in de ellende, terwijl je maandelijks de huurprijs moet voldoen. Reageert de woningcorporatie niet of niet afdoende op jouw klacht, dan kun je daarna overwegen om naar de Huurcommissie te stappen. In het geval van een sociale huurwoning is dit altijd mogelijk. In de vrije sector kun je terecht bij de Huurcommissie als je korter dan een halfjaar de woning huurt of als huurder en verhuurder in het huurcontract hebben afgesproken dat de Huurcommissie om advies kan worden gevraagd. Wij kunnen je hierbij helpen.
Wanneer jij in het gelijk wordt gesteld, kun je huurverlaging krijgen totdat het gebrek is hersteld. De Huurcommissie kan de woningcorporatie niet, zoals de rechter, dwingen het gebrek te verhelpen.
Een procedure bij de Huurcommissie eindigt bij sociale huur in een uitspraak en in de vrije sector met een advies.
Kortom, er zijn juridische mogelijkheden om tegen gebreken veroorzakende huurders, maar ook tegen onwelwillende verhuurders op te treden.
Heb je een vraag hierover? Of heb je juridische hulp nodig? Bel of mail vrijblijvend met ATRIUM advocaten: info@atriumadvocaten.nl of 0591-714727. We zijn werkzaam in heel Nederland.